FAQ
Vind hier het antwoord op veelgestelde vragen.
Algemeen
Wij zijn Robin Hood. We zijn in 2019 opgericht uit pure noodzaak. De ontregelde huurmarkt maakte dat wij ons aan het front moesten melden. Robin Hood gaat samen met jou oneerlijke verhuurpraktijken tegen en streeft naar een betere positie voor de huurder. We leiden jou door het oerwoud aan juridische regels, nemen de regie in handen en houden je als huurder uit de wind. Voor iedere zaak hebben we een tactiek om jou het beste resultaat op te leveren.
We staan bekend om onze deskundigheid, maatschappelijke betrokkenheid en het persoonlijke (informele) contact met huurders. We vechten voor iedere zaak alsof het onze eigen is. De banden met onze huurders zijn veelal vriendschappelijk waarbij we leven van positieve beoordelingen en doorverwijzingen.
Missie: Dag en nacht waken, voor de rechten van de huurder, voor een onaantastbare huurder en voor eerlijke en transparante huurmarkt.
Visie: Een gezonde huurmarkt waarbij Robin Hood overbodig wordt en ‘s nachts rustig kan slapen.We willen toegankelijk en laagdrempelig voor iedere huurder zijn. Daarom kost juridisch advies bij ons niks. Ons verdienmodel is op basis van evenredigheid, eerlijkheid en transparantie samengesteld. Procederen doen we onder No Cure No Pay-voorwaarden waarbij wij in alle gevallen de juridische kosten betalen.
Bij een succesvolle huurverlaging rekenen we 28% excl. btw (1/3de) aan commissie van het behaalde resultaat voor een duur van 12 maanden. Verhuis je binnen 12 maanden? Dan korten we periode in tot de einddatum van je contract. Woon je er langer? Dan is het resultaat na 12 maanden volledig voor jou. Bij het terugvorderen van servicekosten, bemiddelingskosten, borgsommen etc. brengen we 28% excl. btw aan commissie in rekening. Heb je een afwijkende zaak die buiten onze reguliere dienstverlening valt? Dan kunnen we je een aanbod doen op basis van een honorarium van €100,- excl. btw per uur.No Cure, No Pay houdt in, dat we pas factureren op het moment dat we jou een resultaat hebben opgeleverd. Lukt het ons niet om de huurprijs te verlagen? Dan hoef je niet te betalen voor onze diensten. Wij zorgen ervoor dat het geld zo snel mogelijk op je rekening staat. Betaalt de verhuurder niet? Dan ontvang je rente en gaan we kosteloos voor je naar de rechter om incassomaatregelen af te dwingen.
Nee, we verrichten alleen werkzaamheden voor huurders die op een huurcontract voor onbepaalde tijd zitten. Voor eenieder met een huurcontract voor een bepaalde tijd kunnen we alleen een dossieronderzoek doen. Het dossier wordt bewaard en zodra het huurcontract automatisch overgaat in onbepaalde tijd komen we in actie. Met onbepaalde tijd is het vrijwel onmogelijk om je woning uitgezet te worden en moet de verhuurder naar de rechter voor toestemming. Wil je weten welk contract jij hebt? Neem dan contact met ons op.
Huurprijzen
De overheid heeft het puntensysteem in het leven geroepen om de kale huurprijzen van woonruimtes op een objectieve wijze te berekenen. Voor onderdelen zoals vierkante meters, voorzieningen in de keuken of badkamer zijn punten te verdienen. Ieder punt correspondeert met een maximale kale huurprijs en hoe hoger het aantal punten hoe hoger de maximale kale huurprijs. De verhuurder zal de kale huurprijs die gevraagd wordt moeten verantwoorden.
Een te hoge kale huurprijs is niet wenselijk. Voor veel huishoudens is de maandelijkse huur de grootste kostenpost. Bij een te hoge huurprijs heb je het wettelijke recht om de kale huur te verlagen. Kijk hierbij goed naar je contract. Bij bepaalde tijd kan de verhuurder besluiten het huurcontract aan het einde van de loopduur te beëindigen. Niet ieder contract dat een bepaalde loopduur heeft is afgesloten voor bepaalde tijd. Staat het er bij jou niet duidelijk op en wil je weten welk huurcontract jij hebt? Laat het ons dan gerust weten.
De verhuurder moet zich aan de wet te houden. Als huurder sta je volledig in je recht om de huurprijs te controleren en zo nodig te corrigeren. Indien de verhuurder niet meewerkt kan de Huurcommissie als onafhankelijk orgaan bindend uitspraak doen.
Je kunt de verhuurder per e-mail of brief laten weten dat je het niet eens bent met de huurverhoging. Vermeld in je bezwaarschrift altijd waarom je het er niet mee eens bent. Veel voorkomende redenen zijn: een overschrijding van de maximale huur, of vormfouten in het voorstel. Hulp nodig? Laat het ons dan gerust weten.
Servicekosten
Ja, na afloop van ieder jaar behoort de verhuurder voor 1 juli (binnen zes maanden) een eindafrekening te sturen. Ook als het betekent dat je niet het volledige jaar huurde. Als huurder heb je het recht om alle onderliggende facturen te mogen inzien.
Dan dien je allereerst bezwaar te maken bij de verhuurder. Wil de verhuurder niet akkoord gaan met een wijziging van de eindafrekening? Dan kan de Huurcommissie na drie weken verzocht worden uitspraak te doen over het bezwaarschrift. Hulp nodig? Laat het ons dan gerust weten.
Als de verhuurder geen eindafrekening wil verstrekken en er drie weken voorbij zijn, dan kun je naar de Huurcommissie om het voorschot te laten afrekenen tegen de daadwerkelijke kosten. Let er hierbij op dat een eindafrekening na een periode van 30 maanden (2 jaar + 6 maanden verstrektermijn) van het betreffende jaar verjaard.
Algemeen
Wij zijn Robin Hood. We zijn in 2019 opgericht uit pure noodzaak. De ontregelde huurmarkt maakte dat wij ons aan het front moesten melden. Robin Hood gaat samen met jou oneerlijke verhuurpraktijken tegen en streeft naar een betere positie voor de huurder. We leiden jou door het oerwoud aan juridische regels, nemen de regie in handen en houden je als huurder uit de wind. Voor iedere zaak hebben we een tactiek om jou het beste resultaat op te leveren.
We staan bekend om onze deskundigheid, maatschappelijke betrokkenheid en het persoonlijke (informele) contact met huurders. We vechten voor iedere zaak alsof het onze eigen is. De banden met onze huurders zijn veelal vriendschappelijk waarbij we leven van positieve beoordelingen en doorverwijzingen.
Missie: Dag en nacht waken, voor de rechten van de huurder, voor een onaantastbare huurder en voor eerlijke en transparante huurmarkt.
Visie: Een gezonde huurmarkt waarbij Robin Hood overbodig wordt en ‘s nachts rustig kan slapen.We willen toegankelijk en laagdrempelig voor iedere huurder zijn. Daarom kost juridisch advies bij ons niks. Ons verdienmodel is op basis van evenredigheid, eerlijkheid en transparantie samengesteld. Procederen doen we onder No Cure No Pay-voorwaarden waarbij wij in alle gevallen de juridische kosten betalen.
Bij een succesvolle huurverlaging rekenen we 28% excl. btw (1/3de) aan commissie van het behaalde resultaat voor een duur van 12 maanden. Verhuis je binnen 12 maanden? Dan korten we periode in tot de einddatum van je contract. Woon je er langer? Dan is het resultaat na 12 maanden volledig voor jou.
Bij het terugvorderen van servicekosten, bemiddelingskosten, borgsommen etc. brengen we 28% excl. btw aan commissie in rekening. Heb je een afwijkende zaak die buiten onze reguliere dienstverlening valt? Dan kunnen we je een aanbod doen op basis van een honorarium van €100,- excl. btw per uur.
No Cure, No Pay houdt in, dat we pas factureren op het moment dat we jou een resultaat hebben opgeleverd. Lukt het ons niet om de huurprijs te verlagen? Dan hoef je niet te betalen voor onze diensten. Wij zorgen ervoor dat het geld zo snel mogelijk op je rekening staat. Betaalt de verhuurder niet? Dan ontvang je rente en gaan we kosteloos voor je naar de rechter om incassomaatregelen af te dwingen.
Nee, we verrichten alleen werkzaamheden voor huurders die op een huurcontract voor onbepaalde tijd zitten. Voor eenieder met een huurcontract voor een bepaalde tijd kunnen we alleen een dossieronderzoek doen. Het dossier wordt bewaard en zodra het huurcontract automatisch overgaat in onbepaalde tijd komen we in actie. Met onbepaalde tijd is het vrijwel onmogelijk om je woning uitgezet te worden en moet de verhuurder naar de rechter voor toestemming. Wil je weten welk contract jij hebt? Neem dan contact met ons op.
Huurprijzen
De overheid heeft het puntensysteem in het leven geroepen om de kale huurprijzen van woonruimtes op een objectieve wijze te berekenen. Voor onderdelen zoals vierkante meters, voorzieningen in de keuken of badkamer zijn punten te verdienen. Ieder punt correspondeert met een maximale kale huurprijs en hoe hoger het aantal punten hoe hoger de maximale kale huurprijs. De verhuurder zal de kale huurprijs die gevraagd wordt moeten verantwoorden.
Een te hoge kale huurprijs is niet wenselijk. Voor veel huishoudens is de maandelijkse huur de grootste kostenpost. Bij een te hoge huurprijs heb je het wettelijke recht om de kale huur te verlagen. Kijk hierbij goed naar je contract. Bij bepaalde tijd kan de verhuurder besluiten het huurcontract aan het einde van de loopduur te beëindigen. Niet ieder contract dat een bepaalde loopduur heeft is afgesloten voor bepaalde tijd. Staat het er bij jou niet duidelijk op en wil je weten welk huurcontract jij hebt? Laat het ons dan gerust weten.
De verhuurder moet zich aan de wet te houden. Als huurder sta je volledig in je recht om de huurprijs te controleren en zo nodig te corrigeren. Indien de verhuurder niet meewerkt kan de Huurcommissie als onafhankelijk orgaan bindend uitspraak doen.
Je kunt de verhuurder per e-mail of brief laten weten dat je het niet eens bent met de huurverhoging. Vermeld in je bezwaarschrift altijd waarom je het er niet mee eens bent. Veel voorkomende redenen zijn: een overschrijding van de maximale huur, of vormfouten in het voorstel. Hulp nodig? Laat het ons dan gerust weten.
Servicekosten
Ja, na afloop van ieder jaar behoort de verhuurder voor 1 juli (binnen zes maanden) een eindafrekening te sturen. Ook als het betekent dat je niet het volledige jaar huurde. Als huurder heb je het recht om alle onderliggende facturen te mogen inzien.
Dan dien je allereerst bezwaar te maken bij de verhuurder. Wil de verhuurder niet akkoord gaan met een wijziging van de eindafrekening? Dan kan de Huurcommissie na drie weken verzocht worden uitspraak te doen over het bezwaarschrift. Hulp nodig? Laat het ons dan gerust weten.
Als de verhuurder geen eindafrekening wil verstrekken en er drie weken voorbij zijn, dan kun je naar de Huurcommissie om het voorschot te laten afrekenen tegen de daadwerkelijke kosten. Let er hierbij op dat een eindafrekening na een periode van 30 maanden (2 jaar + 6 maanden verstrektermijn) van het betreffende jaar verjaard.
Algemeen
Wij zijn Robin Hood. We zijn in 2019 opgericht uit pure noodzaak. De ontregelde huurmarkt maakte dat wij ons aan het front moesten melden. Robin Hood gaat samen met jou oneerlijke verhuurpraktijken tegen en streeft naar een betere positie voor de huurder. We leiden jou door het oerwoud aan juridische regels, nemen de regie in handen en houden je als huurder uit de wind. Voor iedere zaak hebben we een tactiek om jou het beste resultaat op te leveren.
We staan bekend om onze deskundigheid, maatschappelijke betrokkenheid en het persoonlijke (informele) contact met huurders. We vechten voor iedere zaak alsof het onze eigen is. De banden met onze huurders zijn veelal vriendschappelijk waarbij we leven van positieve beoordelingen en doorverwijzingen.
Missie: Dag en nacht waken, voor de rechten van de huurder, voor een onaantastbare huurder en voor eerlijke en transparante huurmarkt.
Visie: Een gezonde huurmarkt waarbij Robin Hood overbodig wordt en ‘s nachts rustig kan slapen.We willen toegankelijk en laagdrempelig voor iedere huurder zijn. Daarom kost juridisch advies bij ons niks. Ons verdienmodel is op basis van evenredigheid, eerlijkheid en transparantie samengesteld. Procederen doen we onder No Cure No Pay-voorwaarden waarbij wij in alle gevallen de juridische kosten betalen.
Bij een succesvolle huurverlaging rekenen we 28% excl. btw (1/3de) aan commissie van het behaalde resultaat voor een duur van 12 maanden. Verhuis je binnen 12 maanden? Dan korten we periode in tot de einddatum van je contract. Woon je er langer? Dan is het resultaat na 12 maanden volledig voor jou. Bij het terugvorderen van servicekosten, bemiddelingskosten, borgsommen etc. brengen we 28% excl. btw aan commissie in rekening. Heb je een afwijkende zaak die buiten onze reguliere dienstverlening valt? Dan kunnen we je een aanbod doen op basis van een honorarium van €100,- excl. btw per uur.No Cure, No Pay houdt in, dat we pas factureren op het moment dat we jou een resultaat hebben opgeleverd. Lukt het ons niet om de huurprijs te verlagen? Dan hoef je niet te betalen voor onze diensten. Wij zorgen ervoor dat het geld zo snel mogelijk op je rekening staat. Betaalt de verhuurder niet? Dan ontvang je rente en gaan we kosteloos voor je naar de rechter om incassomaatregelen af te dwingen.
Nee, we verrichten alleen werkzaamheden voor huurders die op een huurcontract voor onbepaalde tijd zitten. Voor eenieder met een huurcontract voor een bepaalde tijd kunnen we alleen een dossieronderzoek doen. Het dossier wordt bewaard en zodra het huurcontract automatisch overgaat in onbepaalde tijd komen we in actie. Met onbepaalde tijd is het vrijwel onmogelijk om je woning uitgezet te worden en moet de verhuurder naar de rechter voor toestemming. Wil je weten welk contract jij hebt? Neem dan contact met ons op.
Huurprijzen
De overheid heeft het puntensysteem in het leven geroepen om de kale huurprijzen van woonruimtes op een objectieve wijze te berekenen. Voor onderdelen zoals vierkante meters, voorzieningen in de keuken of badkamer zijn punten te verdienen. Ieder punt correspondeert met een maximale kale huurprijs en hoe hoger het aantal punten hoe hoger de maximale kale huurprijs. De verhuurder zal de kale huurprijs die gevraagd wordt moeten verantwoorden.
Een te hoge kale huurprijs is niet wenselijk. Voor veel huishoudens is de maandelijkse huur de grootste kostenpost. Bij een te hoge huurprijs heb je het wettelijke recht om de kale huur te verlagen. Kijk hierbij goed naar je contract. Bij bepaalde tijd kan de verhuurder besluiten het huurcontract aan het einde van de loopduur te beëindigen. Niet ieder contract dat een bepaalde loopduur heeft is afgesloten voor bepaalde tijd. Staat het er bij jou niet duidelijk op en wil je weten welk huurcontract jij hebt? Laat het ons dan gerust weten.
De verhuurder moet zich aan de wet te houden. Als huurder sta je volledig in je recht om de huurprijs te controleren en zo nodig te corrigeren. Indien de verhuurder niet meewerkt kan de Huurcommissie als onafhankelijk orgaan bindend uitspraak doen.
Je kunt de verhuurder per e-mail of brief laten weten dat je het niet eens bent met de huurverhoging. Vermeld in je bezwaarschrift altijd waarom je het er niet mee eens bent. Veel voorkomende redenen zijn: een overschrijding van de maximale huur, of vormfouten in het voorstel. Hulp nodig? Laat het ons dan gerust weten.
Servicekosten
Ja, na afloop van ieder jaar behoort de verhuurder voor 1 juli (binnen zes maanden) een eindafrekening te sturen. Ook als het betekent dat je niet het volledige jaar huurde. Als huurder heb je het recht om alle onderliggende facturen te mogen inzien.
Dan dien je allereerst bezwaar te maken bij de verhuurder. Wil de verhuurder niet akkoord gaan met een wijziging van de eindafrekening? Dan kan de Huurcommissie na drie weken verzocht worden uitspraak te doen over het bezwaarschrift. Hulp nodig? Laat het ons dan gerust weten.
Als de verhuurder geen eindafrekening wil verstrekken en er drie weken voorbij zijn, dan kun je naar de Huurcommissie om het voorschot te laten afrekenen tegen de daadwerkelijke kosten. Let er hierbij op dat een eindafrekening na een periode van 30 maanden (2 jaar + 6 maanden verstrektermijn) van het betreffende jaar verjaard.